به گزارش روابط عمومی پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور، نشست تخصصی هفته انتقال یافته های علمی ماهیان دریایی به صورت برخط برگزار شد. در این نشست که با حضور محققان، کارشناسان، مروجان و بهره بردارن در تاریخ ۱۶ بهمن سالجاری برگزار شد چهار نفر از اعضاء هیات علمی و محقق پژوهشکده چهار دوره آموزشی ترویجی را با موضوع «تکثیر ماهی باس دریایی آسیایی: راهکارهای افزایش تولید بچه ماهی»، «اهمیت تغذیه در لارو ماهیان دریایی»، «اصول دارو درمانی و واکسیناسیون و معرفی واکسن کشته پلی والان باکتریایی در ماهی باس دریایی آسیایی» و «استفاده از نا نو ذرات در خوراک ماهیان دریایی به عنوان بهبود دهنده رشد و عملکرد سیستم ایمنی» را ارائه نمودند.
منصور طرفی موزان زاده عضو هیات علمی پژوهشکده دوره را با سخنرانی خود با عنوان «تکثیر ماهی باس دریایی آسیایی: راهکارهای افزایش تولید بچه ماهی» آغاز نمود. طرفی ماهی باس دریایی آسیایی را یکی از گونه های دریایی برشمرد که نقش مهمی در توسعه ی آبزی پروری در قفس های دریایی در جنوب ایران دارد. تکثیر این گونه در کشور به صورت طبیعی یا با استفاده از هورمون تراپی انجام می شود. از مهمترین چالش های توسعه ی پرورش این گونه، تولید انبوه بچه ماهی آن می باشد. از مهمترین راهکارهای افزایش تولید بچه ماهی این گونه، بالانس رژیم غذایی در دوره ی لاروی با استفاده از غنی سازی غذاهای زنده، تغذیه با گونه های غذای زنده نظیر کوپه پودها، به کارگیری روش های جلوگیری از همجنس خواری نظیر تنظیم شدت نور و دوره نوری و به کارگیری پناهگاه، استفاده از روش های weaning موثر، به کارگیری تراکم ذخیره سازی لارو مناسب، بهبود شرایط پرورش لاروی و بهگزینی می باشد.
سپس، سمیرا ناظم رعایا دیگر عضو هیات علمی پژوهشکده در سخنرانی خود با عنوان«اهمیت تغذیه در لارو ماهیان دریایی» به اهمیت تولید لارو با کیفیت و با قابلیت زنده مانی مناسب به عنوان نقطه کانونی صنعت پرورش ماهیان دریایی و مشخصات دوره زندگی لاروی ماهیان دریایی پرداخت. در ادامه به تکوین دستگاه گوارش از دید آنزیمی و ساختاری منطبق بر سن لارو و الگوی تکامل آنزیمی در گونه های مختلف اشاره نمود. همچنین، فیزیولوژی تغذیه ای لارو و اهم نیازهای تغذیه آن شامل چربی ها، ویتامین های محلول در چربی و مواد معدنی بررسی شد. به انواع غذای زنده و خشک، جایگزینی غذای زنده با خشک و به نکاتی اشاره شد که در زمان جایگزینی برای افزایش بازماندگی لارو باید در نظر گرفت. در پایان، عوامل موثر بر موفقیت مرحله جایگزینی غذای زنده با غذای فرموله با کمترین میزان تلفات و رشد مناسب برشمرده شد.
در ادامه مینا آهنگرزاده عضو هیات علمی پژوهشکده در سومین سخنرانی نشست با عنوان «اصول دارو درمانی و واکسیناسیون و معرفی واکسن کشته پلی والان باکتریایی در ماهی باس دریایی آسیایی» به معرفی روشهای مختلف درمان و پیشگیری از بیماری ها در ماهیان دریایی پرداخت. همچنین اهمیت و ارجحیت پیشگیری و کنترل بیماریها نسبت به دارو درمانی با تاکید بر واکسیناسیون بیان شد. آهنگرزاده، نتایج و دستاورد پروژه تولید آزمایشگاهی واکسن پلی والان باکتریایی در ماهی باس دریایی آسیایی که در پژوهشکده انجام شده است را به عنوان یک یافته علمی برای شرکت کنندگان شرح داد. در پایان این نشست تخصصی، فرحناز کیان ارثی محقق پژوهشکده در سخنرانی خود با عنوان «استفاده از نا نو ذرات در خوراک ماهیان دریایی به عنوان بهبود دهنده رشد و عملکرد سیستم ایمنی» استفاده از نا نو ذرات در خوراک ماهیان دریایی به عنوان بهبود دهنده رشد و عملکرد سیستم ایمنی را یکی از پتانسیل های مختلف فناوری نانو در فعالیت های آبزی پروری برشمرد. امروزه استفاده از نانوذره سلنیوم بدلیل سازگاری شیمیایی بالاتر، فعالیت زیستی بیشتر در مقایسه با سایر انواع سلنیوم بیشتر مورد توجه قرار دارد. کیان ارثی به مطالعه ای که در آن به بررسی مقایسه ای بین افزودن دو فرم معدنی و نانو ذره سلنیوم به جیره غذایی پایه ماهی شانک زرد باله اشاره کرد و عنوان نمود که نتایج این تحقیق نشان داد، افزودن فرم نانو ذره سلنیوم با غلظت یک میلی گرم در کیلوگرم سبب افزایش رشد بیشتر و افزایش فعالیت شاخص های آنتی اکسیدانی در این ماهی شد. در پایان به پرسش های حاضران توسط سخنرانان پاسخ داده شد.