به گزارش روابط عمومی پژوهشکده آبزی پروری آب های جنوب کشور، سمینار علمی با عنوان کاربرد آب های نامتعارف در آبزی پروری در تاریخ 20 آذر سال جاری توسط محمد یونس زاده فشالمی عضو هیات علمی برگزار شد. در این سمینار، یونس زاده درباره آب نامتعارف گفت: منابع آب نامتعارف به آب هایی اطلاق می شود که از آنها به صورت معمول برای شرب یا کشاورزی نمی توان استفاده کرد. وی، انواع آب های نامتعارف را آب های شور و لب شور، زه آب، پساب یا فاضلاب کشاورزی، صنعتی و خانگی و شهری و آب های فسیلی برشمرد.
یونس زاده، یکی از پتانسیل های مهم موجود در کشور را آب های نامتعارف خواند که با وجودی که به عنوان یک معضل زیست محیطی در کشور محسوب می شود، اما با توجه به عدم استقبال کشاورزان از این منابع آبی، آبزی پروری می تواند در جهت کاهش فشار به منابع آب شیرین و همچنین تولید محصولات آبزی در این راستا گام بردارد.
این عضو هیات علمی، وجود حجم بالایی از پساب های نیشکر و کشاورزی در استان خوزستان را از زمره این پتانسیل ها برشمرد و گفت: پساب های مزارع نیشکر گرایش به لب شور شدن دارند و برای مناطقی که وابسته به آب شیرین هستند کاربرد ندارند. اما در آبزی پروری می تواند در راستای افزایش بهره وری، اشتغال زایی و تولید آبزیان نقش داشته باشد.
یونس زاده، در پایان به تلاش برای استفاده از پساب نیشکر برای پرورش ماهی و میگو توسط اداره کل شیلات و پژوهشکده آبزی پروری آب های جنوب کشور اشاره کرد و پرورش میگوی وانامی و ماهی باس دریایی آسیایی با استفاده از زهاب نیشکر را از جمله پروژه های تحقیقاتی برشمرد که در این زمینه انجام شده است.