به گزارش روابط عمومی پژوهشکده آبزی پروری آب های جنوب کشور، بر اساس بررسی های به عمل آمده توسط بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر پژوهشکده و مصوبات کمیته مدیریت صید شیلات خوزستان، صدور مجوز صید ماهی حلوا سفید (Pampus argentus) در آب های خوزستان و بوشهر از تاریخ 1402/03/01 تا اطلاع بعدی ممنوع می باشد. همچنین هرگونه صید و جابجایی ماهی و یا ادوات صید آن در کلیه صیدگاه ها و بنادر ماهیگیری این دو استان از تاریخ 1402/03/11 به مدت 45 روز ممنوع اعلام شده و در صورت عدم رعایت موارد ذکر شده در بالا، توسط فرماندهی محترم یگان حفاظت از منابع آبزی با متخلفان برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت. این ممنوعیت، به منظور حفاظت از مولدین این گونه در فصل تخم ریزی و بهسازی و بازسازی ذخائر آن می باشد.
گفتنی است، محبوبیت دو چندان ماهی حلوا سفید به دلیل داشتن گوشتی سفید، لطیف و ترد و همچنین ضایعات اندک آن، بر قیمت بالای آن در ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس افزوده که این موضوع موجب صید بی رویه و کاهش ذخایر آن شده است.
بدین منظور، هر ساله مطالعات مستمر مربوط به تعیین محدوده زمان ممنوعیت و آزادسازی صید این گونه و دیگر گونه های تجاری و در معرض خطر در آب های خوزستان و بوشهر توسط پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور صورت می گیرد.