به گزارش روابط عمومی پژوهشکده آبزی پروری آب های جنوب کشور، به مناسبت گرامیداشت هفته پدافند غیر عامل و با هدف انتقال دانش به کارشناسان، بهره برداران و مروجان حوزه شیلات، رزمایش و دو کارگاه آموزشی «پیشگیری از بروز بیماریهای آبزیان و راههای کنترل آن» و همچنین «استانداردهای لازم برای پرورش موفق»، توسط اعضای هیات علمی این پژوهشکده و با همکاری اداره کل شیلات استان خوزستان در تاریخ هشتم آبانماه سال جاری در محل سایت پرورش ماهی گرمابی شهید احمدیان فاز یک واقع در شهرستان خرمشهر با حضور مقامات استانی، معاون آبزی پروری و کارشناسان اداره کل شیلات خوزستان، کارشناس دفتر آبزیان اداره کل دامپزشکی استان، مسوول پدافند غیرعامل، کارشناس امور دام، معاون بهبود و تولیدات گیاهی و کارشناس طرح و برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان، رئیس اداره شیلات شهرستان خرمشهر و نمایندگان بخش خصوصی، مدیرعامل ورئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی آبزی پروران فاز یک مجتمع شهید احمدیان و و ناظر بهداشتی مجتمع پرورش ماهی و پرورش دهندگان مشتاق به اجرا در آمد.
در این کارگاه یک روزه دکتر حسین هوشمند عضو هیات علمی و رئیس پژوهشکده، به معرفی بیماری های مهم با تاکید بر بیماری های قابل گزارش و نوظهور مانند KHV و SVC در صنعت پرورش ماهیان گرمابی پرداخت و روشهای موثر بر کنترل و برقراری ایمنی زیستی ارائه نمود. وی، مهمترین نکته در مبارزه با بیماری های ویروسی را پیشگیری و استقرار امنیت زیستی در گام اول در مزارع و سپس در کل مجتمع خاطر نشان ساخت. همچنین به شرح کامل چگونگی و چرایی امنیت زیستی و راهکارهای برقراری آن در هر مزرعه پرداخت. دکتر هوشمند، از پرورش دهندگان خواست در صورت ابتلا ماهیان به هر یک از بیماری ها، بی درنگ ناظر بهداشتی مجتمع را آگاه سازند و نسبت به معدوم سازی ماهیان مبتلا که درمانی ندارند به روش استاندارد اقدام کنند و اکیدا از رهاسازی آنها در زهکش مزارع خودداری کنند.
سپس، دکتر محمد یونس زاده فشالمی عضو هیات علمی پژوهشکده، پروتکل های لازم در خصوص پرورش موفق در سیستم آبزی پروری گرمابی در جهت ارتقا تولید و جلوگیری از بروز خسارت را بیان نمود. وی، استانداردهای ضروری آبزی پروری مانند بخش های مختلف آماده سازی استخر برای جلوگیری از بروز بیماری و حضور موجودات ناخواسته، تغذیه مناسب و نقش آن در تقویت سیستم ایمنی ماهیان، کنترل هزینه های پرورش، تغییر در سیستم ذخیره سازی بچه ماهیان برای بهبود وضعیت پرورش، کنترل کیفی محصولات و تولید محصول با کیفیت و با قابلیت عرضه به بازارهای صادراتی را اشاره نمود.
گفتنی است، شرکت فعال و مشتاقانه پرورش دهندگان در مباحث مطرح شده و پرسش و پاسخ بین آنها و مدرسان، بر برگزاری پرشورتر این رزمایش افزود.