به گزارش روابط عمومی پژوهشکده آبزی پروری آب های جنوب کشور، علمی- تخصصی به مناسبت روز جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی با حضور اساتید و محققان این حوزه از دانشگاه تهران و پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو به دو صورت مجازی و حضوری در پژوهشکده آبزی پروری آب های جنوب کشور در دوم آبانماه سال جاری برگزار شد.
پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، آقای دکتر هوشمند، رئیس پژوهشکده ضمن خوشامدگویی به حضار، سخنرانی را با محوریت «اثرات تغییر اقلیم بر آبزیان دریایی و فعالیت های شیلاتی در زیستگاه های ساحلی – دریایی مناطق گرمسیری آغاز نمود. وی به پیشینه اقدامات و برنامه های جاری تغییر اقلیم در موسسه اشاره نمود.
در ادامه، آقای دکتر افشین دانه¬کار، استاد و مدیرگروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران از اثر تغییر اقلیم بر زیست بوم¬های ساحلی ایران سخن گفت و محیط های ساحلی را مناطقی انتقالی و محل وقوع فعل و انفعالات شدید فیزیکی، اکولوژیک و اجتماعی خواند که در طول قرن بیستم تحت تاثیر طیفی از مخاطرات طبیعی و انسان پدید، دستخوش تغییرات بسیاری شدند و اثرات زیست محیطی گوناگونی را در مقیاس محلی، منطقه ای و جهانی تجربه کرده اند. وی، مخاطرات چندگانه ناشی از تغییر اقلیم جهانی را افزایش دمای هوا و آب، تغییر الگوی بارش، وقوع خشکسالی، افزایش تراز آب دریا، طوفان ها و تندبادها و تشدید پدیده های حدی اقلیمی برشمرد که سبب تغییر در ساختار و ترکیب، فرآیندها و عملکردهای بوم شناختی، خدمات و منافع آنها می شود. مدیرگروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران افزود: افزایش تراز آب دریا بزرگترین تهدید برای سلامتی عملکرد اکوسیستم های ساحلی به ویژه مانگروها در سراسر جهان به شمار می رود. دکتر دانه کار، افزایش پدیده سفیدشدگی در جوامع مرجانی، کاهش نرخ رشد مرجان ها از طریق اسیدی شدن آب اقیانوس ها، بر هم خوردن رابطه همزیستی میان مرجان ها و جلبک های همزیست آنها را از اثرات افزایش دما و تبخیر بر آبسنگ های مرجانی برشمرد.
دکتر فرحناز کیان ارثی، رئیس بخش بوم شناسی پژوهشکده آبزی پروری آب¬های جنوب کشور، سخنرانی خود درباره روند تغییرات اقلیمی در تالاب بین¬المللی شادگان را ارائه نمود. کیان ارثی با بیان اینکه کاهش میزان بارندگی و افزایش درجه حرارت موجب افزایش شوري خاک در طی 64 سال در منطقه شادگان شده، آبیاري اراضی کشاورزي با آب شور را نیز باعث افزایش شور شدن بیش از پیش خاک برشمرد. وی افزود، در حال حاضر میزان شوری تالاب شادگان برای حضور گونه های غیر بومی و فرصت طلب مساعد بوده و شرایط محیطی باعث افزایش فراوانی آنها و جایگزینی آن با گونه های بومی منطقه شده است.
رئیس بخش اکولوژی پژوهشکده، با اشاره به مروری بر فون ماهیان در سه دهه گذشته در تالاب شادگان، از کاهش شدید در فراوانی و تنوع جوامع آبزیان بومی به ویژه جمعیت باربوس ماهیان گفت و تغییرات فیزیکی، شیمیایی و اکولوژیک تالاب شادگان مانند کاهش آب ورودی به تالاب در اثر خشکسالی و فعالیت¬های انسانی در بالادست، صید بیش از حد، آلودگی و شوری آب را از مهترین عوامل مهمی برشمرد که در سال¬های اخیر تنوع و فراوانی گونه¬ای تالاب را دگرگون کرده¬اند. وی در پایان، بهترین راه احیای تالاب را مدیریت تلفیقی آن با در نظر گرفتن نیاز آبی تالاب، کنترل گونه¬های غیربومی و مدیریت صید و صیادی دانست.
آقای دکتر ابراهیم اسعدی اسکویی، رئیس پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم نیز از رویکردهای نوین در استفاده از اطلاعات هواشناسی در مواجهه با تهدیدات اقلیمی گفت و به معرفی قابلیت ها و دستاوردهای موجود در به کارگیری طیف متنوع محصولات هواشناسی در مواجهه و سازگاری با تغییرات اقلیمی پرداخت. رئیس پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم تصریح نمود که: مقابله با رخدادهای اقلیمی به طور کامل امکان پذیر نیست و راهکارهای مقابله و سازگاری با اثرات نامطلوب تغییر اقلیم ضروری می باشد. دکتر اسعدی اسکویی افزود، بر این اساس استفاده دقیق و تلفیقی از آمار و اطلاعات پایش، پیش بینی های کوتاه مدت و بلندمدت هواشناسی به عنوان ابزار تعیین کننده در ایجاد توصیه های کاربردی، سیستم های پشتیبان تصمیم گیر و هوشمند سازی اهمیت دارد.
آقای دکتر محمد قلی زاده، مدیر ارتباط با صنعت و مسئول شرکت های دانش بنیان دانشگاه دماوند درباره پیش بینی اثرات تغییر اقلیم با استفاده از مدل سازی رشد آبزیان سخن گفت. وی به پیش بینی رشد انقراض، پیش بینی کاهش تولید و صید، تاثیر تغییر اقلیم بر سامانه های مختلف تولید آبزیان و پیش بینی افزایش تنش محیطی به ویژه دما برای شرایط تولید در شیلات ایران اشاره نمود.
دکتر علیرضا مساح بوانی، دانشیار گروه مهندسی آب دانشکده ابوریحان دانشگاه تهران به عنوان آخرین سخنران این نشست در ارائه خود با عنوان تغییر اقلیم و اثرات آن در ایران به بیان عواملی که باعث تغییر اقلیم می شوند، شناسایی تغییرات آب و هوایی در دوره های گذشته، پیش بینی تغییر اقلیم در دوره های آینده، تاثیر تغییر اقلیم بر منابع آب و کشاورزی پرداخت.
گفتنی است در این نشست که از ساعت 8:30 روز دوم آبان سال جاری تا ساعت 12:15 ادامه داشت، بیش از 80 نفر از محققان و دانشجویان به صورت مجازی و حضوری شرکت داشتند.