به گزارش روابط عمومی پژوهشکده آبزی پروری آب های جنوب کشور، پیرو نامه ممنوعیت صید ماهی شیر بر اساس مصوبات دهمین اجلاس کمیسیون منطقه ای شیلات (RECOFI: Regional Commission for Fisheries) که از تاریخ 25 مردادماه تا 25 مهرماه سال جاری به مدت دو ماه در منطقه خلیج فارس و دریای عمان برای تمامی کشورهای عضو برقرار می باشد، جلسه ای در محل معاونت صید شیلات خوزستان با حضور کارشناسان آمار معاونت صید، رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی های صیادی خوزستان و رئیس بخش بیولوژی و ارزیابی پژوهشکده آبزی پروری آب های جنوب کشور در تاریخ 18 مهرماه سال جاری برگزار شد. در این جلسه روند اجرای تصمیمات فوق و همچنین آمار ماهی شیر تخلیه شده در اسکله های صیادی استان در شش ماه نخست سال بررسی گردید.
شایان ذکر است، ماهی شیر با نام علمی Scomberomorus commerson یکی از گونه های مهم اقتصادی است که میزان صید آن در سال 1400 در آب های خوزستان 1840 تن بوده است و حدود 25 درصد سهم صید ماهیان سطح زی درشت استان را به خود اختصاص داده است.
حفاظت از ذخایر این گونه با ارزش و با بازارپسندی بالا یکی از اولویت های مدیریت شیلاتی می باشد. روش صید این گونه با تور گوشگیر و قلاب می باشد و هم اکنون در لیست اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN: International Union for Conservation of Nature) در وضعیت نزدیک به تهدید (NT: Near Threatened) قرار گرفته است.