به گزارش روابط عمومی پژوهشکده آبزی پروری آب های جنوب کشور، در حضور دکتر سید مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی؛ دکتر محمود بهمنی، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور؛ دکتر آقارضا فتوحی معاون هماهنگی اقتصادی استانداری خوزستان، مهندس خدارحم امیری زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، مهندس فتح اله ابوعلی مدیر کل شیلات خوزستان، آقای بندری فرماندار شهرستان بندر ماهشهر، محققان پژوهشکده وکارشناسان اداره کل شیلات، قرارداد «مشارکت در تولید ماهیان دریایی» بین پژوهشکده آبزی پروری آب های جنوب کشور به نمایندگی دکتر حسین هوشمند رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب های جنوب کشور و شرکت اقتصادی صادرات آبزیان جلگه کارون به نمایندگی آقای مهندس غریب زاده مدیر عامل شرکت، در ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی (ره) در تاریخ ۱۲ مردادماه سال جاری امضا شد.
در حاشیه آیین امضای قرارداد، دکتر خیام نکویی با اعلام اینکه استان خوزستان ۱۵ درصد از سهم کل تولید غذای کشور از ۱۲۵ میلیون تن را بر عهده دارد، بر این واقعیت افزود که سهم آن از حوزه شیلاتی ۱۲ درصد می باشد. وی تصریح کرد با وجود آنکه روز به روز بر محدودیت آب افزوده می گردد، اما انتظار این است که تولیدات بخش کشاورزی و رسیدن به امنیت غذایی پایدار افزایش یابد.
رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه در افق پیش روی ایران ۱۴۳۰، دست کم نیازمند تولید ۱۹۰ میلیون تن تولیدات کشاورزی هستیم، سهم استان خوزستان از این افزایش را حدود ۳۰ میلیون تن خواند. وی اذعان داشت که برای رسیدن به این هدف، نیازمند بهره وری در واحد سطح می باشیم.
دکتر خیام نکویی، از برنامه های وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با افزایش ۱۰۰ درصدی تولیدات شیلاتی کشور از یک میلیون و سیصد هزار تن به دومیلیون و ششصد هزار تن خبر داد و اعلام نمود که می بایست سهم خوزستان در تولیدات شیلاتی از ۱۴۰ هزار تن به ۳۰۰ هزار تن برسد.
وی تحقق این مقدار را مستلزم مجموعه عواملی برشمرد که مهترین آنها، دستیابی به بیوتکنیک پرورش و انتقال دانش فنی آن به بخش خصوصی از چندین گونه ماهی است که در سبد غذایی مردم جای دارند. دکتر خیام نکویی، یکی دیگر از الزامات را قرارگیری این مهم در دستور کار اول استان برشمرد. همچنین برآورده شدن این انتظار را نیازمند فعالیتی جهادی خواند.
رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، حمایت خود را از بعد اعتبارات، سیاست گذاری و تقویت و تامین نیروی انسانی برای فراهم کردن شرایط مناسب اعلام نمود و تصریح کرد خوزستان همیشه به نحو احسن در عرصه های مهم تولید نقش آفرینی کرده است.
وی، حمایت های استانداری، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل شیلات خوزستان را برای ایجاد تحول چشمگیر در این حوزه فراخواند و داشتن برنامه ای منسجم و مدون که توسط هر دو بخش اجرا و تحقیقات ترسیم شده باشد و توسط استانداری تصویب و ابلاغ شده باشد را برای تامین ۳۰۰ هزار تن تولیدات شیلاتی و رغبت بخش خصوصی برای ورود به این عرصه ضروری دانست.
دکتر خیام نکویی، پروژه مولد سازی باس دریایی آسیایی را در راستای کاهش واردات بچه ماهی، تولید بخشی از پروتئین مورد نیاز داخل و تولید ثروت برشمرد و افزود، پیرو بیانات مقام معظم رهبری، هر فعالیتی که با نقشی کاهنده در واردات همراه باشد، دانش بنیان محسوب می گردد و باید در اولویت قرار گیرد.
وی تصریح کرد که ریل گذاری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در راستای حمایت از فعالیت هایی است که منجر به رفتن به بخش خصوصی و تجاری سازی گردد و با ایجاد ارزش افزوده بر سر سفره مردم و افزایش تولید همراه باشد.
دکتر بهمنی نیز ضمن عرض خسته نباشید به همه همکاران دخیل در پروژه، اذعان داشت: در سالی که مزین به نام تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین است، همکاران کاری بی نظیر را انجام دادند. وی افزود، در کشور ما تنها یک درصد از تولیدات کشاورزی، محصولات شیلاتی است، اما ۱۰ درصد ارزآوری مربوط به این حوزه است و اینجاست که اهمیت محصولات شیلاتی محرز می گردد.
وی افزود، به ناچار وارد قرن و دوره ای شدیم که به دلیل شرایط اقلیمی از یک سو، ذخایر در دریاها کاهش یافته و از سویی دیگر منابع آب شیرین تحت فشار شدید قرار گرفته است. بنابراین استفاده از گونه هایی مانند ماهی باس دریایی آسیایی که بتوانند در دریا و آب های نامتعارف پرورش یابد، فرصت مغتنمی را برای کشور فراهم آورده است.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در پاسخ به ورود محققان به حوزه آموزش و ترویج، اعلام نمود که در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ۹۰ محقق معین و شش پژوهشگر مروج ارشد فعالیت می کنند که تقریبا در هر استان سه نفر و در برخی از استان ها تعداد بیشتری را پوشش می دهند.
وی افزود، زمان قراردادهای مشترک با بخش خصوصی در قالب قوانین هیات امناء موسسه به راحتی تا پنج سال را پوشش می دهد.
دکتر هوشمند اعلام نمود هر بخش خصوصی که راغب باشد می تواند از دانش فنی تکثیر ماهیان دریایی شانک، صبیتی، هامور و باس دریایی آسیایی موجود در پژوهشکده و ایستگاه بهره مند شود، چنانچه در سال گذشته به شرکت نیکسا در استان هرمزگان مشاوره علمی در زمینه تکثیر و تولید ماهیان دریایی ارائه شده است.
وی به دستاوردها و پروژه های تحقیقاتی دیگر در زمینه ماهیان دریایی از جمله شناسایی انواع بیماری و تهیه بذر اولیه واکسن اشاره نمود که اکنون فاز نیمه صنعتی تولید را طی می کند. همچنین از اقدامات دیگر پژوهشکده در این باره مانند تهیه شناسنامه ژنتیکی مولدین به منظور تعیین مولدین مناسب تکثیر بر اساس شاخص های تنوع ژنتیکی و در مراحل بعدی اصلاح نژاد سخن گفت.
رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور، به بحث معرفی بخش خصوصی و لزوم همیاری استانداری در فراهم شدن امکانات و زیرساخت ها برای ایستگاه تحقیقاتی به جهت ورود به عرصه دستیابی به دانش فنی تکثیر و پرورش گونه های دیگر در آینده اشاره نمود.
وی افزود، پژوهشکده در حوزه های ماهیان دریایی، گرمابی و میگو آمادگی خدمات رسانی به بخش خصوصی در قالب یاوران تولید را دارد کما اینکه پیش از این نیز به محض درخواست بهره برداران از حضور، مشاوره و راهنمایی محققان پژوهشکده بهره برده اند.
هوشمند عنوان کرد که در سال گذشته با شرکت اقتصادی صادرات آبزیان جلگه آشنا شدیم و قرار بر عقد قرارداد به منظور همکاری در تولید بچه ماهی شد.
مهندس غریب زاده، نماینده بخش خصوصی نیز ضمن خیر مقدم به مهمانان، از دستاورد محققان پژوهشکده قدردانی کرد. وی اذعان نمود که کنسرسیوم صادراتی با ذینفعان در سال ۹۷ تشکیل شده است و در بین ۷۹ کنسرسیوم صادراتی در بخش های مختلف با حمایت سازمان صنایع و معاونت وزارت برتر شناخته شد. وی افزود، ما از سمت تقاضا به سمت تولید حرکت می کنیم و حوزه ورود ما و جامعه هدف ما cis می باشد، به طوری که تحقیقات بازار را انجام می دهیم.
مهندس غریب زاده تصریح کرد: ما خام فروشی انجام نمی دهیم و هدف ما فرآوری محصولات تولیدی است. وی با اشاره به اینکه باس دریایی آسیایی به جد جای کار دارد، کمبود امکانات IQF را مشکل اصلی پیش روی فرآوري محصولات شیلاتی در خوزستان برشمرد.
مدیرعامل شرکت اقتصادی صادرات آبزیان جلگه کارون، ارائه خدمات بهتر برای مشارکت در تولید را در گرو قرارداد بلند مدت خواند و انتظار خود برای تمدید قرارداد با پژوهشکده به پنج سال را اعلام نمود.
وی، آبزی پروری در خوزستان را به شدت محتاج تکنولوژی، افراد خوش فکر، هوشمند سازی و IT خواند و افزود، چنانچه این امکانات توسط بخش خصوصی به پژوهشکده یا شیلات تزریق گردد، قطعا به فرآیند بهتری خواهند رسید و به عنوان تسهیل گر در کنار آنها خواهد بود.
وی، هدف نهایی کنسرسیوم را بیشتر روی صادرات تا فروش داخلی به منظور ارز آوی و خلق ثروت برشمرد.