به گزارش روابط عمومی پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور، به نقل از خبرگزاری ایانا در خوزستان، «نشست ملی علمی، تخصصی نرسری میگو وانامی» توسط پژوهشکده آبزی پروری آب های جنوب کشور با همکاری اداره کل شیلات خوزستان در تاریخ 26 آبانماه سال جاری برگزار گردید.
در ابتدای این نشست حسین هوشمند، رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب‌های جنوب کشور ضمن عرض خیر مقدم به شرکت کنندگان حضوری و وبیناری، به فعالیت ها و دستاوردهای مهم پژوهشی و ترویجی پژوهشکده در حوزه میگو اشاره کرد.
در ادامه، بهمنی، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از تاریخچه و وضعیت پرورش میگو در ایران و آینده پژوهشی در صنعت آن سخن به میان آورد و آینده توسعه صنعت میگو را در اتخاذ فناوری ها، دستاوردهای تحقیقاتی و بهره گیری از دانش روز برشمرد. وی، به دستاوردهای مهم موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در حوزه پرورش میگو اشاره و تصریح کرد بیماری لکه سفید مهمترین دلیل افت تولید میگو در خوزستان بوده است. همچنین، وی خاطر نشان کرد: تعدیل شرایط محیطی با بهره گیری از نرسری در گلخانه می تواند راهکاری برای کنترل آن باشد.
در ادامه وحید معدنی، مدیرکل دفتر امور میگو و آبزیان لب شور شیلات ایران نیز دیدگاه های سازمان شیلات ایران در مورد واحدهای نرسری میگو را بیان داشت.
فتح اله ابوعلی مدیر کل شیلات استان نیز در ادامه به ارائه گزارش وضعیت تولید میگوی خوزستان در سال 1400 پرداخت. وی به اهم فعالیت های اداره کل شیلات خوزستان در سال های اخیر مانند ابلاغ و نظارت بر رعایت تقویم مجاز ذخیره سازی پست لارو، تنظیم و ابلاغ فلوچارت فنی بهداشتی، لایروبی کانال های اصلی و احیا مجدد مراکز تکثیر و همکاری با پرورش دهندگان برای فایق آمدن با مساله بیماری لکه سفید اشاره نمود. ابوعلی بر لزوم توجه به زیرساخت های مورد نیاز برای نرسری تاکید نمود و تدوین ضوابط برای انجام آن را ضروری دانست.
در ادامه نیز مصطفی کنارکوهی، مدیرکل دامپزشکی خوزستان نیز گزارشی از وضعیت بیماری در صنعت میگوی خوزستان، اهم فعالیت های صورت گرفته در زمینه پایش انواع بیماری های میگو و بازدیدهای مشترک با اداره کل شیلات را ارائه داد. وی، نرسری لارو میگو را ایده ای نوین در سایت چوئبده برشمرد و از مزایای مهم آن، به کنترل و پایش بهتر بیماری های احتمالی موجود در زمان نرسری، آداپتاسیون بیشتر لاروها با شرایط موجود در منطقه و کاهش خطر ابتلا به بیماری لکه سفید ویروسی اشاره نمود. همچنین، جذب مسوول فنی بهداشتی تمام وقت، تدوین تقویم پرورشی مناسب برای مزارع خواستار اجرای نرسری، استفاده از غذای با کیفیت دارای محرک های سیستم ایمنی، بهره گیری از سیستم های مدرن و مکانیزه هواده و غذاپاش، ایجاد گلخانه نگهداری پیش مولدین و مولدسازی در مراکز تکثیر از پیشنهادهای ایشان برای کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری ها بود. وی به نمونه های موفق نرسری میگو در سال پرورش 1400 که توسط دامپزشکی مورد پایش قرار گرفته بودند اشاره کرد.
در ادامه، گزارش تولید میگو و وضعیت نرسری در چهار استان بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و گلستان توسط رووسای پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی ارائه گردید، در این گزارش ها به تجربیات موفق نرسری در این استان ها پرداخته شد .
 دشتیان نسب، رئیس پژوهشکده میگوی کشور نقش قرنطینه، کاهش دوره پرورش و افزایش تولید در دو یا چند کراپ و دسترسی به پست لارو در زمان مناسب در هر زمان را از یک سو مزایای استفاده از نرسری میگو خواند و از سویی دیگر، افزایش دستکاری بچه میگو و نیاز به زیرساخت ها و تجهیزات ویژه که متحمل هزینه های گزاف می باشد را از معایب استفاده از آن برشمرد. وی اولین تجربه استفاده از نرسری در استان بوشهر را به سال 1399 منتسب کرد و هدف اصلی از انجام آن را تولید دو کراپ در سال و دومین تجربه را در سال 1400 با هدف حل مشکل پیک درخواست پست لارو میگو عنوان کرد.
مرتضوی، رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان نیز روند رو به رشد تکثیر و پرورش میگوی وانامی در هرمزگان از سال 1392 تا 1400 را خاطر نشان ساخت و با توجه به وجود دمای مناسب رشد میگو در این استان، امکان پرورش دوبار در سال را با ایجاد نرسری و افزایش بهره وری امکانپذیر خواند. وی پس از اشاره به مزایای نرسری، تصریح کرد: تاکنون در استان هرمزگان با مجوز قانونی نرسری میگوی پرورشی صورت نگرفته است، هرچند به صورت آزمایشی برخی از مزارع نسبت به اجرای آن اهتمام ورزیده اند.
اژدری، رئیس مرکز تحقیقات آبهای دور- چابهار از تجربه موفق طرح الگویی واحد نرسری در مجتمع پرورش میگوی شهید صنعتی گواتر پرده برداشت. وی، ضمن اشاره به افت و خیزهای صنعت میگو در این استان، به معرفی اولین پایلوت نرسری در مجتمع پرورش میگوی گواتر با استفاده از استخرهای ژئوممبران دارای سیستم تخلیه مرکزی و مجهز به هواده ایربلوئر و تیمار آب در فضای گلخانه ای پرداخت.
در ادامه آقایی مقدم، رئیس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آب های داخلی- گرگان، ضمن معرفی مجتمع پرورش میگوی گمیشان، به نوپا بودن این صنعت در استان گلستان و اولین پرورش و برداشت موفقیت آمیز میگوی وانامی توسط این مرکز تحقیقاتی در سال 1399 اشاره نمود و اذعان داشت، برای اولین بار نیز در گمیشان، مولدسازی و تکثیر این میگو در سال 1389 صورت پذیرفته است. همچنین وی، از اولین تجربه احداث و بهره برداری از اولین سایت نوزادگاهی میگو دارای سیستم گرمایش، در سایت
گمیشان در شرکت کیان پاد در سال 1400 پرده برداشت.
در این نشست، مدل های مختلف موفق نرسری در کشور هندوستان توسط آقای دکتر ستی معرفی گردید.
در ادامه، محمدی دوست، محقق پژوهشکده آبزی پروری آب های جنوب کشور، پیشگیری از بیماری لکه سفید در خوزستان با استفاده از نرسری را کاری بس مهم خواند به طوری که اقداماتی مانند اجرای فیلتراسیون چند لایه و کنترل کیفی لاروها به تنهایی قادر به مقابله و کنترل بیماری لکه سفید در خوزستان نبوده اس. وی، نوسانات شدید دمایی، شوری و پی اچ بالای آب بالا در آبادان را مهمترین عامل تنش زا برای میگو معرفی کرد. او به انواع نرسری یک و دو مرحله ای اشاره نمود و محل انجام آن را در مزرعه و بسته به شرایط اقلیمی منطقه با سازه ها و مصالح مختلف امکانپذیر دانست. وی به تاریخچه انجام نرسری در گلخانه در خوزستان در سالهای پیش اشاره نمود و در نظر نگرفتن تمهیدات لازم را، دلیل عدم موفقیت آنها خواند. همچنین، وی قسمت های مختلف مورد نیاز برای تعبیه سیستم نرسری در گلخانه با توجه به شرایط آب و هوایی آبادان را معرفی کرد و در پایان به مقایسه دو مزرعه نرسری شده و نشده پرداخت. وی، نتایج بهره گیری از روش نرسری را در کاهش طول دوره پرورش، افزایش بازماندگی، امکان مقاوم سازی و در نهایت افزایش سود اقتصادی خلاصه نمود. محمدی دوست در ادامه، در نظر گرفتن نکات مهمی مانند میزان اکسیژن، آمونیاک و نیترات، دما، قطعی برق، حمل و نقل، روش صید و برداشت و مدیریت غذادهی را برای موفقیت آمیز بودن انجام نرسری ضروری دانست و پیشنهادهای موثری مانند تشکیل کمیته ملی نرسری، تدوین دستورالعمل و ضوابط انجام نرسری و تدوین الزامات جهت صدور مجوز نرسری در هر استان، تحقیق، آموزش و برگزاری دوره های آموزشی به منظور ارتقای دانش فنی را برای جهت گسترش آن در کشور بیان نمود.
در ادامه، محمد معلم، مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی آبزیان خوزستان به وضعیت تولید میگو در مجتمع پرورش میگوی چوئبده و ارائه مشکلات و پیشنهادها در این رابطه پرداخت. آقای داوود احمدزاده، مدیرعامل شرکت مرجان و از پرورش  هندگان موفق میگو گزارشی از کاربرد نرسری به روش بیوفلاک در مزرعه خود را ارائه نمود. گفتنی است پس از ارائه سخنرانی ها، جلسه پرسش و پاسخ برگزار گردید و مطالب گفته شده به بحث و تبادل نظر بین محققان، پرورش دهندگان و کارشناسان بخش اجرا گذاشته شد. شرکت فعال همراهان این نشست در این بخش، بر پویایی هرچه بیشتر آن افزود.
در پایان، به رسم قدردانی از زحمات پرورش دهندگانی که با تلاش و بهره گیری از دستاوردهای محققان و رهنمودهای کارشناسان صنعت شیلات استان در عرصه تولید میگو با روش نرسری، پرورش میگو در پساب و احیای مرکز تکثیر میگو به موفقیت دست یافته اند، لوح تقدیری از جانب دکتر هوشمند و مهندس ابوعلی به ایشان تقدیم شد.