به گزارش روابط عمومی پژوهشکده آبزی پروری آب های جنوب کشور، در 18 ام آبان ماه سال جاری در مراسم روز مزرعه طرح ترویجی «ایجاد مزرعه الگویی پرورش ماهی باس دریایی آسیایی در مزارع پرورش میگو چوئبده آبادان»، که با حضور نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیرکل شیلات خوزستان، فرماندهی مزربانی آبادان، مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان، مسؤولان ادارات شیلات و ترویج آبادان، شادگان و همچنین بهره برداران بخش خصوصی برگزار شد، آقای دکتر هوشمند رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب های جنوب کشور ضمن خوشامدگویی به حضار به مناسبت تشریف فرمایی در این مراسم، برگزاری طرح های پژوهشی و ترویجی توسط پژوهشکده را از ابتدای سال جاری در راستای تأکید بر منویات مقام معظم رهبری مبنی بر نامگذاری سال جهش تولید، خاطرنشان ساخت و افزود این طرح ها در جهت افزایش تولید در آبزیان مختلف کلید خورده اند. همچنین بیان نمود که از ابتدای سال جاری طرح های ترویجی مختلف با مشارکت اداره کل شیلات و جهاد استان در زمینه بازسازی ذخایر ماهیان در آب های داخلی و پرورش ماهی باس دریایی به اجرا در آمده و یافته های پژوهشی از طریق برگزاری هفته انتقال یافته های علمی و روز مزرعه در عرصه نمود یافته است. ایشان به برگزاری هفته انتقال یافته های علمی این طرح از طریق وبینار در شرایط پاندمی بیماری کووید- 19 اشاره نمود و امروز را روز مزرعه این طرح معرفی کرد. ایشان افزودند که 13 محقق معین پژوهشکده ماموریت شناسایی موانع تولید در شهرستان های مختلف را در قالب طرح یاروان تولید بر عهده دارند و در سال جاری نزدیک به 244 نفر ساعت آموزش بهره بردار، 56 نفر روز آموزش مزرعه، 500 نفر ساعت کارگاه آموزشی ترویجی و 36 نفر روز کارشناس فنی توسط تیم ترویج پژوهشکده اجرا شده است.
وی افزود به منظور پیشبرد صنعت پرورش ماهیان دریایی به ویژه ماهی باس دریایی آسیایی، نیازمند مولدسازی آن می باشیم که پروژه¬ای بدین منظور از سه سال گذشته توسط پژوهشکده آغاز به کار کرده است. ایشان تداوم این پروژه را منوط به تامین اعتبار دانستند و برای بهره برداری از آن در سال آتی ابراز امیدواری کردند.
آقای مهندس امیری زاده، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، شیلات را یکی از ظرفیت های مهم کشور و به ویژه در سراسر خوزستان دانست و اشاره نمود که برنامه ریزی های جدیدی در رابطه با توسعه شیلات در دستور کار جهاد کشاورزی وجود دارد. وی افزایش تولید و اشتغالزایی توسط این صنعت را خاطرنشان ساخت و توسعه و پرورش ماهی باس دریایی آسیایی که توسط پژوهشکده، اداره کل شیلات و مدیریت هماهنگی ترویج شکل گرفته است را امیدوار کننده خواند. ایشان عملی شدن تحقیقات را در همسویی پژوهشکده با بخش اجرا و ترویج جهاد کشاورزی و انجام پروژه های مشترک برشمردند.
آقای مهندس فتح اله ابوعلی، مدیرکل شیلات خوزستان به برنامه های این اداره کل در زمینه توسعه آبزی پروری ماهیان دریایی در قفس و خشکی اشاره نمودند و گفتند اولین فعالیت در این زمینه در کشور، در منطقه چوئبده با پرورش ماهیان باس دریایی آسیایی، صبیتی و شانک در خشکی می باشد. ایشان ابراز داشتند که برنامه روز مزرعه و جشن ارائه محصول امروز مربوط به تولید 20 تن ماهی باس دریایی آسیایی می باشد که به همت پرورش دهندگان بخش خصوصی و با همکاری بخش تحقیقات و اجرا صورت گرفته است. وی به رشد بالای ماهی باس دریایی در مدت زمان کوتاه اشاره نمود و دلیل کاهش تولید این ماهی در سال جاری نسبت به سال گذشته را مشکل بازاریابی و افزایش قیمت نهاده بچه ماهی آن، که عمدتا وارداتی است، برشمرد. ایشان رفع این دو مشکل اساسی را در خرید تضمینی این ماهی و تنظیم بازار و کشت قراردادی، اجرای برنامه های ترویجی معرفی این ماهی به مصرف کننده و تکیه بر برنامه مولدسازی این گونه توسط پژوهشکده دانستند.
آقای دکتر مختار، نماینده محترم مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تشکر از پژوهشکده به منظور مستندسازی یافته های علمی، خواستار بومی سازی شرایط پرورش با توجه به اقلیم منطقه شد. وی حلقه مفقود در زنجیره تولید را بازاریابی خواند که نبود آن می تواند به ورشکستگی پرورش دهنده منجر شود. بهره گیری از تعاون های روستایی برای بازاریابی تولیدات داخل سازمانی را مهم خواند و در این رابطه انتظارات از جهاد کشاورزی و شیلات را برجسته کرد. همچنین ایشان استانداردسازی و به روز شدن این صنعت را با ایجاد مراکز تکثیر به منظور تولید و تهیه بچه ماهی با قیمت مناسب و همچنین ترویج اجباری اجرای پروتکل های مهم پرورش را خواستار شدند.
در ادامه آقای مهندس معلم، مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان میگو ضمن ذکر این موضوع که تاکنون شیوه های عملکردی برطرف کننده مشکلات مجتمع پرورش میگوی چوئبده نبوده است، خواستار پیگیری طرح جامع آینده نگری برای این مجتمع و برگزاری جلسات توسط نمایندگان محترم مجلس و رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شد تا ضمن رفع موانع تولید فرصت های شغلی بسیاری برای مردم منطقه فراهم آید.
گفتنی است، این مزرعه الگویی در شرکت میگو کشت جنوب به مدیریت آقای مهندس کوچک زاده ایجاد شد و در پایان این مراسم از ماهیان صید شده از استخرها بازدید صورت گرفت.