به گزارش روابط عمومی پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور، در تاریخ ۳۰ ام مهرماه سال جاری آقای مهندس حسن زاده، معاون امور اقتصادی استاندار به همراه آقای دکتر هوشمند، رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور، آقای مهندس ابوعلی، مدیرکل شیلات خوزستان و آقای دکتر مدحج، مدیرعامل موسسه معین بنیاد از روند پیشرفت پروژه «استفاده از آبهای نامتعارف در پرورش آبزیان» بازدید کردند. در این بازدید، آقای دکتر هوشمند به حجم بالای پساب کشاورزی در استان اشاره نمود و اذعان داشت برای استفاده بهینه از این منبع آبی نامتعارف می توان برای پرورش ماهی باس دریایی آسیایی اقدام نمود. وی همچنین به مطالعات اولیه انجام شده در این آب مبنی بر عدم وجود آلودگی های باکتریایی و سموم اشاره نمود و محصول تولید شده در این آب را سالم خواند.در ادامه ایشان چالش های پیش روی پرورش این ماهی در استان را واردات بچه ماهی آن از خارج از کشور و مشکل بازاریابی را خاطرنشان نمود و در ادامه به پروژه ی مولدسازی این ماهی که توسط پژوهشکده در حال اجراست و برگزاری طرح ترویجی پرورش ماهی باس دریایی از طریق وبینار برای کمک به رفع مشکلات آن اشاره نمود.

در پایان، مهندس حسن زاده رایزنی برای صادرات این ماهی به کشور همسایه عراق و مصرف آن در سطح استان را از اقدامات لازم برای بر طرف کردن مشکل بازار آن خواند.

شایان ذکر است، این پروژه با حمایت مالی اداره کل شیلات خوزستان و تفاهم نامه ای که بین پژوهشکده و موسسه معین بنیاد انجام شده است در محل مجتمع پرورش ماهی شهید کامروا متعلق به این موسسه در خرمشهر در حال اجراست. گفتنی است، آب استخرهای مذکور حاصل پساب کشت و صنعت نیشکر می باشد. اکنون، چهار ماه از آغاز این پروژه می گذرد و پژوهشکده علاوه بر تأمین بچه ماهی، اقدامات مشاوره پرورش و انجام آزمایش های مربوط به سلامت آب و ماهی را انجام داده است.