به گزارش روابط عمومی پژوهشکده آبزی‌پروری آبهای جنوب کشور، همایش ملی، منطقه¬ای آبزی پروری- مدیریت و ارتقاء بهره وری منابع آب» با محوریت کمبود آب با حمایت استانداری خوزستان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان، سازمان آب و برق خوزستان، اداره کل شیلات خوزستان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر نهادها و مؤسسات ملی و استانی در تاریخ 25 و 26 دی ماه 1397، با حضور محققان، اساتید دانشگاه، صاحبنظران صنعت آبزی پروری، بهره برداران، مقامات و مسئولین ملی و استانی و مدعوینی از کشور عراق در مرکز همایش های بین المللی بوستان اهواز برگزار شد. در ابتدای همایش پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید، سرود ملی جمهوی اسلامی ایران پیام معاون محترم وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی قرائت گردید. سخنران اول مراسم آغاز همایش حجت الاسلام دکتر دغاغله نماینده محترم ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان بودند که مطالبی را در خصوص حلیت آبزیان بیان نمودند. بعد از آن دکتر سیمین دهقان مدیسه رئیس پژوهشکده و دبیر علمی همایش ضمن خوشامد گویی به حضار و تقدیر و تشکر از رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مدیرکل شیلات آبزیان استان افزود: خشکسالی تبعات متعدد زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی بهمراه دارد و یکی از بخش های متأثر از خشکسالی آبزی پروری است. کشور ما بدلیل حساسیت جغرافیایی و منطقه ای، در هر مقطع تاریخی و هرمرحله از توسعه باید مدیریت بحران آب را مدنظر داشته باشد در ادامه مهندس چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با توجه به خشکسالی و بحران آب درارتباط با بخش توسعه شیلات در استان خوزستان با همت مسئولینی که در بخش های اجرا، حوزه تحقیقات وپژهش شیلات مشغول فعالیت هستند برنامه هایی جهت افزایش عملکرد و بهره وری با توجه ویژه به نوآوری و اتکا به اصول علمی تدوین شده است که می توان به احداث و توسعه مجتمع های پرورش ماهی اشاره کرد.
سپس دکتر پورکاظمی رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و رئیس همایش بحران های پیش روی جوامع انسانی را افزایش تصاعدی رشد جمعیت جهان و معضل تأمین امنیت غذایی، کمبود منابع آب خصوصا ًمنابع آب شیرین در دسترس و پدیده تغییر اقلیم با محوریت افزایش عمومی دمای کره زمین برشمردند. ایشان برنامه های راهبردی پیشنهادی را استفاده بهینه از منابع آب شیرین موجود در تولید وپرورش ماهیان آب شیرین، افزایش بهره وری به منظور ارتقاء میزان تولید در واحد سطح مزارع پرورش ماهی، کاربرد مکانیزاسیون در ارتقاء تولید و کاهش مصرف آب، تغییر الگوی کشت در فرآیند تولید وپرورش آبزیان، استفاده از آبهای غیر متعارف (زهکش ها- پساب ها)، جایگزینی منابع آبهای لب شور و شور به منظور کاهش فشار بر منابع آب شیرین، آبزی پروری تلفیقی و فناوریهای نوین در کاهش مصرف آب، احیاء و بازسازی ذخایر آبزیان با استفاده ازمنابع آب و انجام مطالعات تکمیلی در حوزه اقتصادی و بوم شناسی برشمردند و در پایان بحران آب را جدی دانستند و عنوان نمودند که فقط با برنامه ریزی، هم اندیشی و استفاده از تمام ظرفیت های ملی و بین المللی و به ویژه آینده پژوهی می توان بحران آب و پدیده تغییر اقلیم را مدیریت نمود. در ادامه این مراسم دکتر خون میرزایی مدیرکل شیلات استان و دکتر لطیفی رئیس کارگروه بیوتکنولوژی و محیط زیستی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه های دستگاه تحت مدیریت خود در زمینه بهره وری منابع آب را تشریح نمودند.
در ادامه، سخنرانی های کلیدی، نشست های تخصصی و ارائه مقالات در پانل های تخصصی طی دو روز ارائه گردید. در روز دوم و پایان همایش با قرائت قطعنامه، معرفی مقالات برتر و گرفتن عکس دسته جمعی و تشویق حضار همایش به کار خود خاتمه داد.