مصاحبه رییس پژوهشکده با ایسنا ارتقای علمی محققان مراکز تحقیقاتی با تاخیر بسیار صورت می گیرد ملاک ارزیابی اعضای هیات علمی آموزشی با تحقیقاتی باید متفاوت باشد 160 1389/6/29 (543) (0) مصاحبه رییس پژوهشکده با ایسنا دکتر مرمضی:ارتقای علمی محققان مراکز تحقیقاتی با تاخیر بسیار صورت میگیرد ملاک ارزیابی اعضای هیات علمی آموزشی با تحقیقاتی باید متفاوت باشدخبرگزاری ایسنارییس پژوهشکده آبزیپروری جنوب کشور گفت: در زمینه ارتقای علمی محققان دستگاههای خارج از وزارت علوم مانند مراکز تحقیقاتی حوزه وزارت کشاورزی که تحقیقات کاربردی انجام میدهند، تقریباً به همان شیوه ارتقای اعضای هیات علمی حوزه آموزش عمل میشود، در حالی که امتیازدهی به این محققان باید متناسب با جایگاه و وظایفشان باشد. دکتر جاسم مرمضی در گفتوگو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خوزستان- خاطرنشان کرد: مسوولان نباید از محققان مراکز تحقیقاتی انتظار زیادی در زمینه آموزش داشته باشند و بیشتر امتیازات را باید به کارهای پژوهشی آنها بدهند. امتیازدهی باید متناسب با تأثیر و نقش پژوهشها و تحقیقات در توسعه کشور اعمال شود اما اکنون اینگونه نیست. به همین دلیل پژوهشگران مراکز خارج از حوزه وزارت علوم ترفیع و ارتقای علمی خود را بسیار دیر دریافت میکنند. وی همچنین درباره فعالیتهای پژوهشکده گفت: تحقیقاتی که در این پژوهشکده انجام میشود، کاربردی و در جهت توسعه کشور هستند. در ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی در بندر امام(ره)، فعالیتی در جهت دستیابی به بیوتکنیک تکثیر و پرورش ماهیان صبیتی انجام شد. تحقیق و تلاش در این زمینه 15 سال به طول انجامید و در نهایت با موفقیت پایان یافت. رییس پژوهشکده آبزیپروری جنوب کشور ادامه داد: تکثیر و پرورش ماهیان دریایی صبیتی بیوتکنیکی پیچیده دارد. تکثیر این نوع ماهیان دارای ویژگیهای خاص و از حساسیت بسیاری برخوردار است. این فنآوری با تلاش محققان ایستگاه بندر امام(ره) به دست آمد. با توافق یک شرکت علاقهمند، بسته حامل بیوتکنیک تکثیر و پرورش سه تا چهارگونه از ماهیان دریایی در مقیاس تجاری انتقال مییابد مرمضی اظهار داشت: اکنون یک بسته حامل بیوتکنیک تکثیر و پرورش ماهیان دریایی در زمینه تهیه مولدین ماهی، تغییر جنسیت آنها و تهیه زنجیره غذایی مربوطه که بسیار حائز اهمیت است را در مورد سه تا چهارگونه از ماهیان دریایی در اختیار داریم و وقت آن رسیده بود که این موضوع در مقیاس تجاری و از سوی بخش خصوصی مورد استفاده قرار گیرد. رییس پژوهشکده آبزیپروری جنوب کشور افزود: نخستین اقدام در زمینه تجاری کردن این بیوتکنیک را سال 89 با توافق یک شرکت علاقهمند آغاز کردیم. این کار زیر نظر محققان پژوهشکده با موفقیت انجام شد و قرار است به مدت سه سال در این زمینه با این شرکت کار کنیم تا انتقال این بیوتکنیک به طور کامل انجام شود. وی گفت: امسال با این اقدام، تعداد مناسبی بچه ماهی تولید شد و این امر از سوی ادارهکل شیلات خوزستان جهت بازسازی ذخایر مورد استفاده قرار گرفت. مرمضی ادامه داد: در گامهای بعدی قرار است، بیوتکنیک تکثیر و پرورش دیگر ماهیانی را که تاکنون انجام شده و به ثمر رسیده است در مقیاس تجاری ارائه دهیم. امیدواریم این موضوع مقدمهای در جهت گسترش صنعت آبزیپروری دریایی در جنوب کشور که پتانسیلی دست نخورده محسوب میشود، باشد. وی افزود: گسترش این صنعت در جنوب کشور میتواند در تولید پروتئین آبزیان، اشتغال، ارزآوری و حتی کاهش فشار بر ذخایر دریا هم نقش مهمی داشته باشد. رییس پژوهشکده آبزیپروری جنوب کشور گفت: در خصوص آبزیپروری ماهیان دریایی برنامههای وسیعی وجود دارد که از سوی وزارتخانه در سند چشم انداز 20 ساله به تصویب رسیدهاند. این برنامهها از سوی موسسه تحقیقات شیلات ایران و با محوریت پژوهشکده آبزیپروری جنوب تدوین و نقشه راه توسعه این صنعت با جزئیات پیشبینی شده است. وی افزود: این موضوع را با همکاری بخش اجرایی و در چارچوب برنامههای مدونی که وجود دارد، پی میگیریم. مرمضی اظهار داشت: بحث امکانسنجی برای احداث مراکز تکثیر، مکانیابی برای استقرار قفسها، تولید گونههای دیگر آبزیان و تکمیل فعالیتهایی که تاکنون انجام شدهاند، در قالب پروژههایی تعیین شدهاند که امیدواریم با پیگیری این برنامهها، در صنعت آبزیپروری ماهیان دریایی به یک موقعیت عالی دست پیدا کنیم. رییس پژوهشکده آبزیپروری جنوب کشور اظهار داشت: در خصوص آبزیپروری ماهیان آب شیرین برنامههای مشابهی در چارچوب افق چشمانداز 20 ساله تدوین شده است. وی ادامه داد: تکثیر گونههای جدید، معرفی گونههای بومی و غیر بومی جدید، تکمیل فرمولهای غذایی آنها، اقدامات ژنتیکی اصلاحنژاد، بهداشت، بیماریهای آبزیان، مدیریت و بازسازی ذخایر در دریا، شناسایی و مقابله با چالشهای اکولوژیک در دریا و آبهای داخلی، مواردی است که در دستور کار پژوهشکده قرار دارد. مرمضی گفت: فعالیتهای پژوهشکده در زمینه تحقیقات کاربردی بکر است. پژوهشکده آبزیپروری جنوب کشور در حدود 20 سال عمر دارد. با توجه به بیوتکنیکهای نسبتاً پیچیدهای که برخی گونهها دارند، این مدتزمان زیادی نیست، اما در همین مدتزمان اندکی که از عمر این مرکز میگذرد، کارهای تحقیقاتی بسیاری انجام شده است. وی افزود: همه این اقدامات تنها به پژوهشکده منحصر نمیشود، بلکه مراکز تحقیقاتی در دانشگاهها هم لازم است تحقیقات را به سوی کاربردی شدن سوق دهند. رییس پژوهشکده آبزیپروری جنوب کشور اظهار داشت: انقلابی که میخواهد روی پای خود بایستد و کشوری که میخواهد از نظر سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مستقل باشد، حتماً باید از نظر علمی بسیار قوی باشد. مرمضی درباره چگونگی دستیابی به این اهداف و رتبه نخست در منطقه، گفت: با توجه به وضعیت انقلاب و جایگاه کشور در معادلات جهانی، این ضرورت برای ایران پیش میآید که در زمینه علمی قدرتمند باشد. وی گفت: اکنون اهرمهای توسعه در دست قدرتهای جهان است و این قدرتها مایل نیستند کشوری از نظر علمی به استقلال برسد. به یاری خدا این زمینه برای کشورمان فراهم است تا با توجه به نیروی انسانی، بسترهای اقتصادی و فرهنگی موجود در آن و زیرساختهای لازمی که برای توسعه علمی دارد، به خوبی از این توانمندیهایش استفاه کند. رییس پژوهشکده آبزیپروری جنوب کشور افزود: به نظر من اگر برنامهها دقیق پیش روند، حتی ممکن است زودتر از سال 1404 به اهداف علمی خود در منطقه دست پیدا کنیم. مرمضی با بیان اینکه برخی تصورشان از علم تولید مقاله است، ادامه داد: گرچه تولید مقاله کار خوبی است، اما علم نباید اینگونه تعریف شود. مقالات علمی باید در جهت علم کاربردی تهیه شوند؛ علمی که در خدمت توسعه باشد، برای پیشرفت کشور راهگشاست. وی اظهار داشت: هر تحقیقی که انجام میدهیم، باید مشکلی را از مشکلات جامعه حل کند. لازم است شتاب حرکت ما به سوی توسعه علمی افزایش یابد. رییس پژوهشکده آبزیپروری جنوب کشور گفت: مشکلات موجود در مسیر توسعه باید از سوی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی شناسایی و تعریف شوند و متناسب با آنها تحقیقات را انجام داد. بیشک با این اقدام، میتوان از تحقیقات، مقالات بسیار خوب و در حد جهانی استخراج کرد. مرمضی گفت: رسالت اصلی دانشگاهها تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر است، البته دانشگاه کار تحقیقاتی هم انجام میدهد، اما سوال اینجاست که متخصصینی که در دانشگاهها تربیت میشوند تا چه میزان میتوانند محقق و در خدمت علم کاربردی باشند؟ به نظر من بیشتر کارهای تحقیقاتی که در دانشگاه انجام میشود، چندان با اهداف توسعه منطبق نیست. وی اظهار داشت: امیدواریم دانشگاهها در جهت توسعه کشور و رساندن ایرانمان به استقلال علمی پیش روند و با تغییر رویکرد و جهتدهی به تحقیقات خود، رسالتی را که بر دوش دارند، به نحوی مطلوب انجام دهند. مرمضی در پایان گفت: اساتید کشورمان بار علمی کافی دارند که به این اقدامات دست بزنند. اگر اساتید بر اساس برنامهریزی درستی حرکت کنند، به نظر من دانش آنها میتواند پاسخگوی خواستهها و انتظارات در این زمینهها باشد. البته اعضای هیات علمی نباید انتظار داشته باشند که با تولید هر مقاله و انجام هر کار پژوهشی، به مراحل بالاتر ارتقاء دست یابند.http://isna.ir/isna/NewsView.aspx?ID=News-1570646